Crabber E-1 klaar voor tewaterlating

De nieuwe 14.95 m krabbenvissersboot ‘Nichola of Ladram’ met visregistratienummer E-1 zal komende week te water gelaten worden aan de werkkade van LUYT in de vissershaven van Den Oever als de stormachtige wind geluwd is.

Scheepswerf en machinefabriek LUYT heeft het schip gebouwd voor Waterdance Ltd., onderdeel van de Greendale Group, naar een ontwerp van Ian Paton van SC McAllister & Co. Ltd.

De Nichola of Ladram is uitgerust met een Caterpillar C18 hoofdmotor die een 1800 mm diameter vijfbladige schroef aandrijft. Tevens is het schip uitgerust met twee Caterpillar C4.4 hulpmotoren voor de generatoren.

Voor LUYT is de E-1 de eerste Britse nieuwbouworder in de bijna 60-jarige historie van het bedrijf en is tevens een schip in een nieuw visserijsegment met een geheel andere vistechniek. Met rechthoekige manden, die aan een touw met hulp van een lier in zee worden gezet, in plaats van visserij met sleepnetten. Met een breedte van het schip van 7 meter en een holte van 3.65 meter kunnen de krabben in grote watertanks levend aan boord gehouden worden. In het schip bevindt zich een groot bassin, nu nog leeg, maar straks gevuld met 45.000 liter zeewater dat de krabben in leven houdt tot ze voor verwerking aan land worden gebracht. Het bassin wordt zes keer per uur ververst met pompen die in de boeg van het schip staan.


Foto: Rienk Nadema

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Crabber E-1 klaar voor tewaterlating

Luyt start afbouw van nieuwe boomkorkotter in Den Oever

Het casco van de nieuwe Ierse boomkorkotter met registratienummer WD-3 is voltooid en afgelopen maandag 11 maart te water gelaten bij IBIS in Burgum.

Het schip wordt aanstaande zaterdag in Den Oever verwacht. Het 26,05 meter lange schip met een diepte van 3,10 m, zal door het Prinses Margriet-kanaal naar Den Oever worden gesleept, waar Luyt BV zal beginnen met de afbouw en de volledige installatie en inrichting van machines.

De nieuwe boomkorkotter wordt gebouwd voor O.F. Fishing uit het Ierse Kilmore Quay. Het schip is de eerste nieuwbouw voor O.F. Fishing en krijgt de naam ‘Tilly’ vernoemd naar de moeder van de gebroeders O’Flaherty, de eigenaren van het schip.

Het nieuw te bouwen schip zal komende maandag of dinsdag, afhankelijk van het weer, uit het water gehesen worden in de haven van Den Oever door twee enorme hijskranen van KTF uit Harlingen. Tegelijkertijd zal de Crabber E-1 haar plek naast de machinefabriek van LUYT verlaten en in het water gehesen worden voor proefvaart en overdracht.

De WD-3 kotter is door LUYT zelf in eigen beheer ontworpen. Als hoofdaannemer is LUYT verantwoordelijk voor de complete bouw van het schip: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met oplevering.

LUYT zal het schip voorzien van een Mitsubishi hoofdmotor en generatorsets. Daarnaast zullen de schepen worden uitgerust met een zes trommel LUYT vislier. In de afbouw van werkt LUYT nauw samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio.

O.F. Fishing is een grote rederij en een goede en tevreden klant in Den Oever. Al jaren verzorgt Luyt het onderhoud aan de vloot van O.F. Fishing. Twee jaar geleden kwam de WD-63 ‘Lian Jan’ voor onderhoud en een nieuwe lier en kwam de WD-14 ‘Willy’ voor een nieuw stuurhuis, lier en nieuwe hoofdmotor. De WD-38 ‘Saltees Quest’ krijgt dit jaar een nieuwe 6-trommels vislier aan boord en ook de DA-37 ‘Emer Jane’ komt voor de kant in Den Oever voor het inbouwen van een nieuwe 6-trommels LUYT vislier en divers onderhoud.

In de afbouw van werkt LUYT nauw samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Luyt start afbouw van nieuwe boomkorkotter in Den Oever

Award voor innovatieve sleepboot

Tijdens het Maritime Awards Gala op 12 november jl. heeft Multraship de prestigieuze KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) Maritime Shipping Award gewonnen met ontwikkelaar Novatug voor de ontwikkeling van een innovatieve carrouselsleepboot.
Deze nieuwe slepers rekenen af met het risico van kapseizen tijdens een sleepklus. Aan dit sleepbootontwerp is jarenlang onderzoek en ontwikkeling uitgevoerd en hiertoe is een ontwerpteam opgezet. Machinefabriek LUYT maakt als lierspecialist deel uit van dit ontwerpteam.

LUYT lier
Het grote verschil tussen een carrouselsleepboot en traditionele sleepboten is dat de sleepkabel niet aan lieren aan de achterzijde is bevestigd, maar aan een kleinere, lichte en toch krachtige door LUYT ontwikkelde lier, welke bevestigd is op een ring rond het stuurhuis, aan een carrousel. Vandaar ook de naam: carrouselsleper (Carrousel Rave Tug).
De kans op kapseizen bij het slepen is praktisch nihil. Grote zeeschepen kunnen ermee worden gesleept op een hogere snelheid. En in het kader van de duurzaamheid: het brandstofgebruik is 25 procent lager en alleen al door de toepassing van Eco2Fuel-diesel wordt bijna 45 procent minder CO2 uitgestoten, waardoor deze innovatie ook veel milieuwinst oplevert.


Het CARROUSEL RAVE TUG team met award

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Award voor innovatieve sleepboot

Grootste nieuwbouwopdracht ooit voor scheepswerf en machinefabriek LUYT

Den Oever, 23 augustus 2018

Grootste nieuwbouwopdracht ooit voor scheepswerf en machinefabriek LUYT:
bouw 35m lange boomkorkotter BM 100 “Georgina of Ladram” voor Waterdance Ltd.

Machinefabriek LUYT in Den Oever heeft officieel opdracht gekregen voor de bouw van een 35,25 meter lange boomkorkotter. Het betreft de nieuwste aanwinst van Waterdance Ltd van de Engelse familie Carter (eigenaar Rowan Carter en Robin Carter).

“We zijn zeer verheugd over de samenwerking met Waterdance”, zegt Jacoline Luijt. “We werken al geruime tijd samen met betrekking tot de bouw van een 15 meter lang Brits krabbenvissersvaartuig (Crabber Vivier “Nichola of Ladram” met registratienummer E 1) die dit jaar al eerder bij ons in opdracht is gegeven door Waterdance en waarvan het casco begin september op onze werf in Den Oever wordt verwacht voor de verdere afbouw”.

De BM-100 is met een lengte van 35,25 meter, een breedte van 8,70 meter en een diepte van 5,20 meter echter van een hele andere orde. Al bijna een jaar is er met Waterdance nauw overleg om een toonaangevend schip te ontwikkelen. De samenwerking toont het vermogen van LUYT om op maat gemaakte oplossingen voor onze klanten te creëren. We verheugen ons erop om onze gezamenlijke visie ook echt in de vaart te brengen. Met de bouw van een schip van deze grootte zetten we een nieuwe standaard”, voegt Luijt toe. We hebben vanaf de eerste conceptfase transparant en gezamenlijk met Waterdance gewerkt om een oplossing te bieden die aan hun verwachtingen voldoet.”

De BM 100 wordt ingezet voor boomkorvisserij. Op deze manier wordt o.a. tong, schol en inktvis gevangen voor de Engelse kust. Het schip zal hoofdzakelijk vanuit thuishaven Brixham gaan vissen.

Op 4 september aanstaande zal bij Cascobouwer Las – en Constructiebedrijf Staal Friesland BV/IBIS de kiel gelegd worden van de BM 100. Het casco wordt in het voorjaar van 2019 in Den Oever verwacht voor verdere afbouw. Het schip draagt de naam “Georgina of Ladram” en is vernoemd naar een kleindochter van een de eigenaren.

LUYT heeft het ontwerp in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Marimecs marine design & engineering. Het schip wordt uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. LUYT is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.

De grote rederij Waterdance is een goede en tevreden klant in Den Oever. Al geruime tijd verzorgt LUYT het onderhoud aan de vloot van Waterdance. De BM 188 heeft vorige jaar een grote refit ondergaan, de boomkorkotters E 33 en de E 198 lagen recent nog in de haven van Den Oever voor onderhoud aan onder meer de hoofdmotor en vislier, en komen al een aantal jaar voor onderhoud naar Den Oever.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Grootste nieuwbouwopdracht ooit voor scheepswerf en machinefabriek LUYT

Luyt bouwt nieuwe boomkorkotter, eerste Ierse nieuwbouwopdracht

O.F. Fishing Ltd. van de Ierse familie O’Flaherty (eigenaar Denis O’Flaherty en zijn broers) heeft aan scheepswerf en machinefabriek LUYT in Den Oever officieel opdracht gegeven voor de nieuwbouw van een beam trawler met een lengte van 26,05 m lang, breedte van 6,75 m en een holte van 3.10 m. Afgelopen vrijdag op 29 juni jl. is het scheepsbouwcontract getekend in Dublin.

De ‘Tilly’ wordt de eerste nieuwbouw voor O.F. Fishing. Het nieuw te bouwen schip wordt ingezet voor boomkorvisserij. Op deze manier wordt voornamelijk platvis gevangen voor de Ierse en Engelse kust. Het schip zal hoofdzakelijk vanuit thuishaven Kilmore Quay gaan vissen.

Cascobouwer Las – en Constructiebedrijf Staal Friesland BV start binnenkort met de bouw van het casco dat begin januari in Den Oever wordt verwacht voor verdere afbouw. Het schip draagt de naam ‘Tilly’ en is vernoemd naar de moeder van de O’Flaherty broers. Het registratienummer is WD-3. De oplevering van het nieuwe schip is volgende zomer gepland.

LUYT heeft het ontwerp in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Gaastmeer Design. Het schip wordt uitgerust met een hydraulisch aangedreven 6-trommels vislier van eigen fabricaat. Voor LUYT is dit de 1000e vislier die geproduceerd wordt in haar bijna 60 jarig bestaan.

De grote rederij O.F. Fishing is een goede en tevreden klant in Den Oever. Al jaren verzorgt Luyt het onderhoud aan de vloot van O.F. Fishing. Zo kwamen twee jaar geleden de WD-18 ‘Rony’ en de WD-43 ‘Hornsrif’ in Den Oever voor een nieuwe 6-trommels LUYT vislier en onderhoud. En vorig jaar kwam de WD-63 ‘Lian Jan’ voor onderhoud en een nieuwe lier en kwam de WD-14 ‘Willy’ voor een nieuw stuurhuis, lier en nieuwe hoofdmotor. De WD-38 ‘Saltees Quest’ kreeg dit jaar een nieuwe 6-trommels vislier aan boord en komende maand arriveert de DA-37 ‘Emer Jane’ in de haven van Den Oever voor het inbouwen van een nieuwe 6-trommels LUYT vislier en divers onderhoud.

Als hoofdaannemer is LUYT verantwoordelijk voor het hele nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met aflevering. Voor dit project werkt LUYT samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio. Met deze nieuwbouworder heeft LUYT een mooie opdracht voor de boeg, die een economische impuls voor Den Oever en omgeving biedt.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Luyt bouwt nieuwe boomkorkotter, eerste Ierse nieuwbouwopdracht

Twee nieuwe aanwinsten voor Wieringer vloot

LUYT levert de garnalenkotters WR 12 “Emma” en WR 212 “Rein Willem” op. Op zaterdag 12 mei 2018 draagt LUYT de twee bijna identieke viskotters officieel over aan Gerard Kranendonk (WR 12) en Rein en Jelle van der Burg (WR 212).

LUYT is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het hele nieuwbouwtraject van beide schepen. Van ontwerp naar cascobouw, naar afbouw tot en met aflevering. Het is voor LUYT de tweede keer in korte tijd dat er in Den Oever twee schepen tegelijkertijd worden gebouwd van het hetzelfde type.

LUYT wenst schipper en bemanning van de WR 12 en WR 212 een goede vangst en behouden vaart!

 

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Twee nieuwe aanwinsten voor Wieringer vloot

Inbedrijfstelling LUYT-lier op nieuwe Carrousel Rave Tugs van Multraship

LUYT heeft een kleinere, lichte en toch krachtige winch ontwikkeld die in zijn geheel kan ronddraaien om het stuurhuis van deze sleper. Deze nieuwe slepers, ontworpen door Novatug, rekenen af met het risico van kapseizen tijdens een sleepklus. Aan dit sleepbootontwerp is jarenlang onderzoek/ontwikkeling uitgevoerd en hiertoe is een ontwerpteam opgezet. LUYT maakt als lierspecialist deel uit van dit team.

Kijk voor meer informatie op www.novatug.nl

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Inbedrijfstelling LUYT-lier op nieuwe Carrousel Rave Tugs van Multraship

De WR 12 en de WR 212 in Den Oever voor afbouw.

De nieuw te bouwen garnalenkotters WR 12 van Gerard Kranendonk en de WR 212 van Rein en Jelle van der Burg zijn na aankomst in de thuishaven van Den Oever op maandag 23 oktober jl. uit het water gehezen door twee enorme hijskranen.

Beide kotters zijn door LUYT zelf in eigen beheer ontworpen. Met precisie zijn beide schepen over de kade en de Dokweg gemanoeuvreerd naar het terrein van Machinefabriek LUYT. Daar zullen beide schepen komende maanden tegelijkertijd worden afgebouwd.

Als hoofdaannemer is LUYT verantwoordelijk voor de complete bouw van beide schepen: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met oplevering. LUYT zal de schepen voorzien van een Caterpillar C12 hoofdmotor en generatorsets. Daarnaast zullen de schepen worden uitgerust met een vier trommel LUYT vislier en rvs jumper/loslieren.

In de afbouw van beide schepen werkt LUYT nauw samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio, zoals Tijsen voor electrawerk, Schrier voor timmerwerk, De Greef voor loodgieterswerk, CIV Den Oever voor diverse leveringen en Polar voor levering koeling en ijsmachine.

 

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor De WR 12 en de WR 212 in Den Oever voor afbouw.

LUYT levert twee nieuwe stern trawlers op. JAVRO en KJELL op weg naar thuishaven.

Machinefabriek Luyt BV feliciteert Johnny en Isabelle de Boer van rederij Marisa Fisheries NV, samen met partners Tel en Jaczon met de uitbreiding van de vloot en de ingebruikname van de twee nieuwe stern trawlers.

 

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor LUYT levert twee nieuwe stern trawlers op. JAVRO en KJELL op weg naar thuishaven.

LUYT heeft nieuwbouw van twee Wieringer garnalenkotters in opdracht gekregen.

Gerard Kranendonk (eigenaar WR-12) en Rein van der Burg (eigenaar WR-212), hebben afgelopen vrijdag Luyt Groep BV officieel opdracht gegeven voor de nieuwbouw van twee garnalenkotters van ca. 24 m lang en 6,40 m breed. De nieuw te bouwen schepen worden ingezet voor garnalenvisserij.

Opnieuw zal LUYT twee schepen van exact hetzelfde type, tegelijkertijd op een meer seriematige wijze bouwen. LUYT heeft dit keer ook het ontwerp van beide schepen in eigen beheer ontwikkeld en zal dit ontwerp verder uitwerken in samenwerking met Gaastmeer Design.

Beide schepen worden uitgerust met een CATERPILLAR C12 hoofdmotor. Oplevering staat gepland voor februari 2018.

Met deze nieuwbouworder van Wieringer bodem heeft LUYT een mooie opdracht voor de boeg, die ook een economische impuls voor Den Oever en omgeving biedt. LUYT werkt in deze opdracht zoveel mogelijk samen met toeleveranciers uit Den Oever en de omliggende regio.

In 2002 is de huidige WR-12 van de firma Kranendonk ook door LUYT gebouwd. Dit schip is inmiddels doorverkocht aan fam. L. Bolt uit Zoutkamp (ZK-14). De huidige WR-212 is doorverkocht aan Foppen uit Harderwijk.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor LUYT heeft nieuwbouw van twee Wieringer garnalenkotters in opdracht gekregen.