Eerste paal de grond in voor nieuw dok LUYT in haven Den Oever.

De bouw van de nieuwe scheepslift voor scheepswerf LUYT in Den Oever is definitief begonnen. De eerste paal werd vandaag onder een stralende zon in de bodem geslagen.

Mevrouw Tiny Luijt-ten Bokkel (81), echtgenote van wijlen Jan Luijt en mede grondlegger van het bedrijf dat dit jaar 60-jaar bestaat in Den Oever, drukte op de symbolische rode knop waarmee de eerste paal met precisie de grond in werd geboord op de nieuwe permanente locatie in de oude Vissershaven van Den Oever in het bijzijn van alle personeelsleden en oud-personeelsleden. Het nieuwe dok gaat het oude dok op de tijdelijke locatie iets verderop in de Noorderhaven vervangen.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Eerste paal de grond in voor nieuw dok LUYT in haven Den Oever.

LUYT lieren in de maak voor zes nieuwe Belgische kotters. Ook Maaskant bestelt vislieren bij LUYT.

Scheepswerf en machinefabriek LUYT in Den Oever lift mee op nieuwbouwgolf in de Belgische visserij. Daarbij gaat het vooralsnog om vijf boomkorkotters en één hekkotter. Ook Damen Maaskant Shipyards heeft recent LUYT gecontracteerd voor het ontwikkelen en leveren van twee vislieren voor twee nieuwe Belgische boomkorkotters, de Z-91 voor Rederij Atlas en de Z-84 voor Rederij BVBA DEVAN. Beide kotters worden uitgerust met 10-trommel LUYT vislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Ook levert LUYT rvs loslieren en rvs treklieren voor beide schepen.

De 38-meter lange schepen zijn een compleet nieuw ontwerp van Damen Maaskant Shipyards in Stellendam, die hoofdaannemer is. Het nieuwe ontwerp moet onder meer resulteren in fors meer trekkracht en minder brandstofverbruik tijdens de trawlvisserij.

Nieuwe Belgische boomkorkotter Z-91 “Franson” wordt uitgerust met 10-trommel LUYT vislier.
Ontwerp en illustratie Damen Maaskant Shipyards.

Belgische nieuwbouwgolf
De door Maaskant bestelde LUYT lieren zijn grotendeels identiek aan de 10-trommel vislieren die enkele weken geleden bij LUYT besteld zijn door scheepswerf Padmos, bestemd voor de nieuw te bouwen boomkorkotters: Z-39 (BVBA Vita Nova – reder/eigenaar Karel Ackx), Z-483 (Rederij Nathalie – reder/eigenaar Dany Vlietinck) en Z-98 (BVBA Rederij Aris – reder/eigenaar Geert De Groote). De Z-98 zal in Urk bij scheepswerf Hoekman worden afgebouwd, de Z-39 en Z-483 bij de werf van Padmos in Stellendam.

LUYT had aan het begin van dit jaar van de Belgische werf BEMA in Oostende al opdracht voor het ontwerp en de bouw van twee drietrommelige lieren, inclusief twee losse rvs jumperlieren, bestemd voor de nieuwbouw Z-19, een hekkotter met een lengte van 34,5 meter en 8 meter breed, bestemd voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt. Naar verwachting zal de hekkotter Z-19 als eerste Belgische nieuwbouwer begin 2021 in de vaart komen, de nieuwe Belgische boomkorkotters volgen medio 2021.

Lierspecialist
“Voor de keuze van de lierpakketten bestemd voor de Z-91 en Z-84 was onder meer het vertrouwen in de kennis en ervaring van LUYT als lierspecialist van groot belang”, laat Jacoline Luijt weten. Meer dan 1000 lieren zijn er in de loop der tijd door LUYT in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld, gefabriceerd en geplaatst aan boord van vele type schepen in binnen- en buitenland. LUYT levert ook kwaliteitslieren voor toepassingen in de sleepboot- en baggersector, offshore en de olie- & gasindustrie wereldwijd. LUYT lieren staan bekend als sterk, stil, betrouwbaar, innovatief en duurzaam. “Het eigen fabricaat dat bij ons in de machinefabriek in Den Oever geheel op maat wordt ontwikkeld en zelf wordt gefabriceerd, is een grote pre. De goede service en betrokkenheid van het familiebedrijf waren ook doorslaggevend voor de Belgische scheepseigenaren. In de visserij moet je altijd paraat staan. Met half werk is de visserman niet geholpen. Als er een problemen aan boord is dan laten we de visserman niet wachten en kunnen we snel handelen en behulpzaam zijn. Bij nacht en ontij”.

60-jarig bestaan
De orders afkomstig van Maaskant Shipyards, BEMA en Padmos -in combinatie met scheepswerf Hoekman- bestemd voor de zes bestelde Belgische kotters, geven veel werk maar ook erkenning waarin LUYT zich onderscheidt: lieren. “Ons bedrijf is vanouds bekend van de grote meer-trommelige luchtbediende lieren voor de visserijvloot. Succes komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je hard voor werken. In deze sector veelal niet onder eenvoudige omstandigheden. Daar bewonder ik onze medewerkers voor, die met elkaar iets moois hebben opgebouwd met dit bedrijf, ook onze oud-collega’s wil ik hierin betrekken, die met regelmaat nog even langskomen in de fabriek of op de haven om te zien wat ons vakmatig bezig houdt”, benadrukt Jacoline Luijt. “Zoveel lieren in opdracht in zo’n kort tijdsbestek is heel bijzonder en met recht de kers op de taart in een jaar dat we als bedrijf 60 jaar bestaan”.

Modernisering
Er worden nog meer nieuwbouwopdrachten verwacht in de Vlaamse visserijsector. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor LUYT lieren in de maak voor zes nieuwe Belgische kotters. Ook Maaskant bestelt vislieren bij LUYT.

Belgische nieuwbouwers kiezen voor LUYT lieren

LUYT heeft definitief opdracht ontvangen van scheepswerf Padmos voor het maken en leveren van drie grote 10-trommel vislieren bestemd voor de Belgische nieuwbouwschepen (boomkorkotters):

– Z39 (BVBA Vita Nova – reder/eigenaar Karel Ackx),

– Z483 (Rederij Nathalie – reder/eigenaar Dany Vlietinck) en

– Z98 (BVBA Rederij Aris – reder/eigenaar Geert De Groote).

De kotters zijn een compleet nieuw ontwerp van Padmos Stellendam die hoofdaannemer is van de drie schepen.

Deze drie nieuwe Belgische boomkorkotters zullen worden uitgerust met identieke 10-trommelige LUYT vislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Voor de Belgische opdrachtgevers was onder meer het vertrouwen in de kennis van LUYT als lierspecialist en de goede service van het familiebedrijf uit Den Oever doorslaggevend. Bovendien zien de Belgische reders veel kansen in de samenwerking tussen Padmos & LUYT ten behoeve van de nieuw te bouwen boomkorkotters. Naar verwachting zullen de drie Belgische nieuwbouwschepen met een lengte van 37,95 en breedte 8,50 meter medio 2021 in de vaart komen.

Reeds enkele weken geleden kreeg LUYT van de Belgische werf Bema in Oostende al opdracht voor de bouw van nieuwe lieren voor de nieuwbouw Z19, een hekkotter met een lengte van 34,5 meter en 8 meter breed, bestemd voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt.

“We zijn allen binnen LUYT echt trots op het feit dat deze strak ontworpen Belgische kotters worden uitgerust met LUYT vislieren. Deze order betekent veel werk voor de eigen draaierij en onze lierafdeling. En geeft een sterke uitstraling van ons bedrijf als lierspecialist binnen de Vlaamse visserijsector waar momenteel een modernisering van de vloot plaats vindt en waar dit jaar nog meer nieuwbouwopdrachten worden verwacht. De kans is reëel dat we nog een 10-trommel lier moeten aanleveren voor een Belgische nieuwbouwer. Daarvoor zijn we nog in de race”, aldus Jacoline Luijt.   

De laatste grote Belgische kotters werden rond de millenniumwisseling (2000) gebouwd. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen. 

Z-39 Fishing vessel
Ontwerp nieuwbouw Z-39
Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Belgische nieuwbouwers kiezen voor LUYT lieren

Nieuwe boomkorkotter te water gelaten voor verdere afbouw bij LUYT

Het casco van de nieuwe Engelse boomkorkotter ‘Georgina of Ladram’ met registratienummer BM 100 is vandaag 31 oktober 2019, te water gelaten bij IBIS in Burgum.

Het nieuwe schip zal via Lemmer naar Den Oever worden gesleept, waar LUYT zal beginnen met de afbouw en de volledige installatie en inrichting van machines. Het omvangrijke schip met een lengte van 35,25m een breedte van 8,70m en een diepte van 5,20m wordt vrijdag in de haven van Den Oever verwacht.

De BM 100 wordt het tweede Engelse nieuwbouwschip dat LUYT als hoofdaannemer in de vaart brengt voor rederij Waterdance Ltd. Vorig jaar heeft LUYT al het nieuwbouwschip E1 / ‘Nichola of Ladram’ , een krabbenvissersvaartuig (Crabber Vivier) voor Waterdance opgeleverd. Waterdance Ltd. was bij de tewaterlating vertegenwoordigd door Rowan Carter (eigenaar) en Nigel Blazeby (manager) die speciaal waren overgekomen uit Engeland.

Luyt heeft het ontwerp van de BM 100 in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Marimecs Marine Design & Engineering. Dit nieuwe schip wordt uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. LUYT is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe boomkorkotter te water gelaten voor verdere afbouw bij LUYT

Hull fabrication of new beam trawler BM-100 for Waterdance Ltd in final stage

The final stages of the fabrication of the hull of the new beamer ‘Georgina of Ladram’ for Devon (UK) company Waterdance Ltd are here. On completion of its hull and superstructure at the Ibis yard in Holland, Georgina of Ladram will follow in the wake of the newbuilds E1/’Nichola of Ladram’ (crabber vivier) and WD3/’Tilly’ (Irish beam trawler) to Den Oever, to be finished by main contractors Luyt BV. The hull will be towed through to the yard in Den Oever soon, where Luyt BV will complete the new beamer BM-100.

The design of the new Georgina of Ladram BM-100 has been in development in close co-operation with Waterdance and it will have a 35.25 metre overall length, with an 8.70 metre breadth and a depth of 5.20 metres. Luyt has developed the design in-house, in collaboration with Marimecs Marine Design & Engineering. Georgina of Ladram will have an electrically-powered 10-drum winch made by the Luyt yard, which will also supply the propeller and nozzle, and the main engine will be a 1000hp ABC.

The Luyt yard is the main contractor with responsibility for the complete construction project from design, hull construction, completion to commissioning and delivery. ‘We are very pleased with the collaboration with Waterdance,’ says Jacoline Luijt. ‘We have been working together for quite some time with regard to the building of the 15 metre crabber Nichola of Ladram E-1 with space for up to 22.50 tonnes of crab on board’. Waterdance is delighted with the performance of this new crabber, which represents a milestone for the Waterdance fleet as the company’s first newbuild for some considerable time.

Luijt commented that the partnership demonstrates Luyt’s capacity to develop tailor-made solutions. ‘We look forward to see our joint vision come into service. With the construction of a ship of this size we are setting a new standard. We have worked transparently and together with Waterdance from the initial concept phase to offer a design that meets their expectations.’

Georgina of Ladram will operate as a beam trawler, fishing for sole, plaice and cuttlefish in South-Western UK waters, and its home port will be Brixham.

Waterdance has been going to Luyt for repairs, maintenance and refits for many years. William of Ladram E-33 and Margaret of Ladram E-198 have both recently been to Den Oever for maintenance. The E-1 and BM-100 are the yard’s first newbuilds for a UK company.

Afronding cascobouw van nieuwe boomkorkotter BM-100 voor Waterdance Ltd.
De bouw van het casco van de nieuwe boomkorkotter ‘Georgina of Ladram’ van de Engelse rederij Waterdance Ltd. (eigenaar Rowan Carter en Robin Carter) is in de eindfase. Binnenkort zal het schip te water gelaten worden bij Ibis in het Friese Burgum. De ‘Georgina of Ladram’ zal in het kielzog volgen van de nieuwbouwschepen E1/’Nichola of Ladram’ (crabber vivier) and WD3/’Tilly’ (Ierse boomkorkotter) en gesleept worden naar Den Oever voor de verdere afbouw door hoofdaannemer Luyt BV.

Luyt heeft het ontwerp van de BM-100 in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Marimecs Marine Design & Engineering. Dit nieuwe schip wordt uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. LUYT is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.

“We werken al geruime tijd samen met Waterdance. Vorig jaar hebben we de 15 meter lange crabber vivier (krabbenvissersvaartuig) ‘Nichola of Ladram’ E 1 opgeleverd met ruimte voor maximaal 22,50 ton krab aan boord. Waterdance is erg enthousiast over de prestaties van de nieuwe crabber.”

De BM-100 is met een lengte van 35,25 meter, een breedte van 8,70 meter en een diepte van 5,20 meter echter van een hele andere orde”. Bijna een jaar is er met Waterdance nauw overleg gevoerd om een toonaangevend schip te ontwikkelen. De samenwerking toont het vermogen van LUYT om op maat gemaakte oplossingen voor haar klanten te creëren. “We verheugen ons erop om onze gezamenlijke visie ook echt in de vaart te brengen. Met de bouw van een schip van deze grootte zetten we een nieuwe standaard”, aldus Jacoline Luijt. “We hebben vanaf de eerste conceptfase transparant en gezamenlijk met Waterdance gewerkt om een oplossing te bieden die aan hun verwachtingen voldoet.”

De BM-100 wordt ingezet voor boomkorvisserij. Op deze manier wordt o.a. tong, schol en inktvis gevangen voor de Engelse kust. Het schip zal hoofdzakelijk vanuit thuishaven Brixham gaan vissen. De grote rederij Waterdance is een goede en tevreden klant in Den Oever. Al geruime tijd verzorgt LUYT het onderhoud aan de vloot van Waterdance. De boomkorkotters E 33 en de E 198 waren recent nog in de haven van Den Oever voor jaarlijks onderhoud. De E-1 en de BM-100 zijn voor Luyt de eerste Britse ‘newbuilds’ in het bijna 60- jarige bestaan van het bedrijf.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Hull fabrication of new beam trawler BM-100 for Waterdance Ltd in final stage

Tewaterlating Ierse boomkorkotter WD-3

De Ierse boomkorkotter met registratienummer WD-3 is vandaag (7 oktober 2019) te water gelaten in de haven van Den Oever.

Het nieuwe schip met een afmeting van 26,05 meter en een holte van 3,10 m is door LUYT gebouwd voor O.F. Fishing Ltd. van de Ierse familie O’Flaherty. Het schip is de eerste nieuwbouw voor de O.F. Fishing en krijgt de naam ‘Tilly’ vernoemd naar de moeder van de gebroeders O’Flaherty, de eigenaren van het schip.  

De komende weken zal het schip gereedgemaakt worden voor proefvaart en proefvissen, alvorens het vertrekt naar de Ierse thuishaven in Kilmore Quay. Het schip zal voornamelijk vissen op platvis voor de Ierse en Engelse Kust.

Als hoofdaannemer is LUYT verantwoordelijk voor het hele nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met oplevering. LUYT heeft het ontwerp in eigen beheer ontwikkeld en uitgewerkt in samenwerking met Gaastmeer Design. Het casco is gebouwd door de Friese cascobouwer Las- en Constructiebedrijf Staal Friesland BV. LUYT heeft het schip voorzien van een Mitsubishi hoofdmotor en generatorsets. Daarnaast is het schip uitgerust met een hydraulisch aangedreven zes-trommel vislier van eigen fabricaat, de 1000e vislier die geproduceerd is door LUYT in haar bijna 60 jarig bestaan. In de afbouw heeft LUYT nauw samengewerkt met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio.

Launching of new Irish fishing vessel Tilly WD-3 in Den Oever

LUYT yard at Den Oever (Holland) has launched the Irish beam trawler ‘Tilly’ WD-3. ‘Tilly’ was craned into the water at Den Oever for the final stages of fitting out to be completed and preparing the vessel for sea trials. The 26.05 metre LOA, 6.75 metre breadth beam trawler is being built for O.F. Fishing Ltd in Ireland.

LUYT is acting as the main contractor, responsible for the entire process from design to completion. ‘Tilly’ WD-3 is the yard’s own design, developed in collaboration with Gaastmeer Design. LUYT is also supplying the Mitsubishi main engine and gensets, as well as the six-drum LUYT winch -the thousandth LUYT winch produced by the yard over its 60-year history.

The yard is working with suppliers in the Wieringen region to fit out the new beamer, which is named after the mother of its owners, the O’Flaherty brothers of Kilmore Quay company O.F. Fishing.

O.F. Fishing and the LUYT yard have a long shared history, as the yard has been looking after their vessels for some years. O.F. Fishing’s Emer Jane DA-37 has called at Den Oever recently for maintenance and a new winch. Saltees Quest WD-38 is also scheduled to be fitted with a new six-drum winch at the yard.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Tewaterlating Ierse boomkorkotter WD-3

Carrouselslepers van Multraship -uitgerust met LUYT lier- gedoopt

De twee nieuwste aanwinsten van het sleep- en bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen, de carrouselslepers Multratug 32 en 33, zijn zaterdag 7 september jl. op de Wereldhavendagen in Rotterdam gedoopt.

Foto: Minister Cora van Nieuwenhuizen doopt de Multratug 33. © Multraship, Mark Neelemans

LUYT heeft een lichte en krachtige lier ontwikkeld voor deze slepers welke bevestigd is op een ring die kan ronddraaien om het stuurhuis, aan een carrousel. Vandaar ook de naam carrouselsleper. Aan dit sleepbootontwerp is jarenlang onderzoek/ontwikkeling uitgevoerd en hiertoe is een ontwerpteam opgezet. LUYT maakt als lierspecialist deel uit van dit team.

Foto: LUYT lier (in geel) geplaatst op een ronddraaiende ring om het stuurhuis van de nieuwe slepers.

Het grote verschil tussen een carrouselsleepboot en traditionele sleepboten is dat de sleepkabel niet aan lieren aan de achterzijde is bevestigd, maar aan een door LUYT ontwikkelde lier, welke bevestigd is op een ring rond het stuurhuis. De kans op kapseizen bij het slepen is praktisch nihil. Grote zeeschepen kunnen ermee worden gesleept op een hogere snelheid. En in het kader van duurzaamheid: het brandstofgebruik is 25 procent lager en de CO2-uitstoot zelfs 45 procent minder.

Maritime Shipping Award
Voor de ontwikkeling van de innovatieve carrouselslepers mocht Multraship en ontwikkelingspartner Novatug vorig jaar de prestigieuze Maritime Shipping Award 2018 van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) in ontvangst nemen.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Carrouselslepers van Multraship -uitgerust met LUYT lier- gedoopt

Crabber E-1 klaar voor tewaterlating

De nieuwe 14.95 m krabbenvissersboot ‘Nichola of Ladram’ met visregistratienummer E-1 zal komende week te water gelaten worden aan de werkkade van LUYT in de vissershaven van Den Oever als de stormachtige wind geluwd is.

Scheepswerf en machinefabriek LUYT heeft het schip gebouwd voor Waterdance Ltd., onderdeel van de Greendale Group, naar een ontwerp van Ian Paton van SC McAllister & Co. Ltd.

De Nichola of Ladram is uitgerust met een Caterpillar C18 hoofdmotor die een 1800 mm diameter vijfbladige schroef aandrijft. Tevens is het schip uitgerust met twee Caterpillar C4.4 hulpmotoren voor de generatoren.

Voor LUYT is de E-1 de eerste Britse nieuwbouworder in de bijna 60-jarige historie van het bedrijf en is tevens een schip in een nieuw visserijsegment met een geheel andere vistechniek. Met rechthoekige manden, die aan een touw met hulp van een lier in zee worden gezet, in plaats van visserij met sleepnetten. Met een breedte van het schip van 7 meter en een holte van 3.65 meter kunnen de krabben in grote watertanks levend aan boord gehouden worden. In het schip bevindt zich een groot bassin, nu nog leeg, maar straks gevuld met 45.000 liter zeewater dat de krabben in leven houdt tot ze voor verwerking aan land worden gebracht. Het bassin wordt zes keer per uur ververst met pompen die in de boeg van het schip staan.


Foto: Rienk Nadema

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Crabber E-1 klaar voor tewaterlating

Luyt start afbouw van nieuwe boomkorkotter in Den Oever

Het casco van de nieuwe Ierse boomkorkotter met registratienummer WD-3 is voltooid en afgelopen maandag 11 maart te water gelaten bij IBIS in Burgum.

Het schip wordt aanstaande zaterdag in Den Oever verwacht. Het 26,05 meter lange schip met een diepte van 3,10 m, zal door het Prinses Margriet-kanaal naar Den Oever worden gesleept, waar Luyt BV zal beginnen met de afbouw en de volledige installatie en inrichting van machines.

De nieuwe boomkorkotter wordt gebouwd voor O.F. Fishing uit het Ierse Kilmore Quay. Het schip is de eerste nieuwbouw voor O.F. Fishing en krijgt de naam ‘Tilly’ vernoemd naar de moeder van de gebroeders O’Flaherty, de eigenaren van het schip.

Het nieuw te bouwen schip zal komende maandag of dinsdag, afhankelijk van het weer, uit het water gehesen worden in de haven van Den Oever door twee enorme hijskranen van KTF uit Harlingen. Tegelijkertijd zal de Crabber E-1 haar plek naast de machinefabriek van LUYT verlaten en in het water gehesen worden voor proefvaart en overdracht.

De WD-3 kotter is door LUYT zelf in eigen beheer ontworpen. Als hoofdaannemer is LUYT verantwoordelijk voor de complete bouw van het schip: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met oplevering.

LUYT zal het schip voorzien van een Mitsubishi hoofdmotor en generatorsets. Daarnaast zullen de schepen worden uitgerust met een zes trommel LUYT vislier. In de afbouw van werkt LUYT nauw samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio.

O.F. Fishing is een grote rederij en een goede en tevreden klant in Den Oever. Al jaren verzorgt Luyt het onderhoud aan de vloot van O.F. Fishing. Twee jaar geleden kwam de WD-63 ‘Lian Jan’ voor onderhoud en een nieuwe lier en kwam de WD-14 ‘Willy’ voor een nieuw stuurhuis, lier en nieuwe hoofdmotor. De WD-38 ‘Saltees Quest’ krijgt dit jaar een nieuwe 6-trommels vislier aan boord en ook de DA-37 ‘Emer Jane’ komt voor de kant in Den Oever voor het inbouwen van een nieuwe 6-trommels LUYT vislier en divers onderhoud.

In de afbouw van werkt LUYT nauw samen met toeleveranciers van Wieringen en omliggende regio.

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Luyt start afbouw van nieuwe boomkorkotter in Den Oever

Award voor innovatieve sleepboot

Tijdens het Maritime Awards Gala op 12 november jl. heeft Multraship de prestigieuze KVNR (Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders) Maritime Shipping Award gewonnen met ontwikkelaar Novatug voor de ontwikkeling van een innovatieve carrouselsleepboot.
Deze nieuwe slepers rekenen af met het risico van kapseizen tijdens een sleepklus. Aan dit sleepbootontwerp is jarenlang onderzoek en ontwikkeling uitgevoerd en hiertoe is een ontwerpteam opgezet. Machinefabriek LUYT maakt als lierspecialist deel uit van dit ontwerpteam.

LUYT lier
Het grote verschil tussen een carrouselsleepboot en traditionele sleepboten is dat de sleepkabel niet aan lieren aan de achterzijde is bevestigd, maar aan een kleinere, lichte en toch krachtige door LUYT ontwikkelde lier, welke bevestigd is op een ring rond het stuurhuis, aan een carrousel. Vandaar ook de naam: carrouselsleper (Carrousel Rave Tug).
De kans op kapseizen bij het slepen is praktisch nihil. Grote zeeschepen kunnen ermee worden gesleept op een hogere snelheid. En in het kader van de duurzaamheid: het brandstofgebruik is 25 procent lager en alleen al door de toepassing van Eco2Fuel-diesel wordt bijna 45 procent minder CO2 uitgestoten, waardoor deze innovatie ook veel milieuwinst oplevert.


Het CARROUSEL RAVE TUG team met award

Geplaatst in Uncategorized | Reacties uitgeschakeld voor Award voor innovatieve sleepboot