LUYT lieren in de maak voor zes nieuwe Belgische kotters. Ook Maaskant bestelt vislieren bij LUYT.

Scheepswerf en machinefabriek LUYT in Den Oever lift mee op nieuwbouwgolf in de Belgische visserij. Daarbij gaat het vooralsnog om vijf boomkorkotters en één hekkotter. Ook Damen Maaskant Shipyards heeft recent LUYT gecontracteerd voor het ontwikkelen en leveren van twee vislieren voor twee nieuwe Belgische boomkorkotters, de Z-91 voor Rederij Atlas en de Z-84 voor Rederij BVBA DEVAN. Beide kotters worden uitgerust met 10-trommel LUYT vislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Ook levert LUYT rvs loslieren en rvs treklieren voor beide schepen.

De 38-meter lange schepen zijn een compleet nieuw ontwerp van Damen Maaskant Shipyards in Stellendam, die hoofdaannemer is. Het nieuwe ontwerp moet onder meer resulteren in fors meer trekkracht en minder brandstofverbruik tijdens de trawlvisserij.

Nieuwe Belgische boomkorkotter Z-91 “Franson” wordt uitgerust met 10-trommel LUYT vislier.
Ontwerp en illustratie Damen Maaskant Shipyards.

Belgische nieuwbouwgolf
De door Maaskant bestelde LUYT lieren zijn grotendeels identiek aan de 10-trommel vislieren die enkele weken geleden bij LUYT besteld zijn door scheepswerf Padmos, bestemd voor de nieuw te bouwen boomkorkotters: Z-39 (BVBA Vita Nova – reder/eigenaar Karel Ackx), Z-483 (Rederij Nathalie – reder/eigenaar Dany Vlietinck) en Z-98 (BVBA Rederij Aris – reder/eigenaar Geert De Groote). De Z-98 zal in Urk bij scheepswerf Hoekman worden afgebouwd, de Z-39 en Z-483 bij de werf van Padmos in Stellendam.

LUYT had aan het begin van dit jaar van de Belgische werf BEMA in Oostende al opdracht voor het ontwerp en de bouw van twee drietrommelige lieren, inclusief twee losse rvs jumperlieren, bestemd voor de nieuwbouw Z-19, een hekkotter met een lengte van 34,5 meter en 8 meter breed, bestemd voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt. Naar verwachting zal de hekkotter Z-19 als eerste Belgische nieuwbouwer begin 2021 in de vaart komen, de nieuwe Belgische boomkorkotters volgen medio 2021.

Lierspecialist
“Voor de keuze van de lierpakketten bestemd voor de Z-91 en Z-84 was onder meer het vertrouwen in de kennis en ervaring van LUYT als lierspecialist van groot belang”, laat Jacoline Luijt weten. Meer dan 1000 lieren zijn er in de loop der tijd door LUYT in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld, gefabriceerd en geplaatst aan boord van vele type schepen in binnen- en buitenland. LUYT levert ook kwaliteitslieren voor toepassingen in de sleepboot- en baggersector, offshore en de olie- & gasindustrie wereldwijd. LUYT lieren staan bekend als sterk, stil, betrouwbaar, innovatief en duurzaam. “Het eigen fabricaat dat bij ons in de machinefabriek in Den Oever geheel op maat wordt ontwikkeld en zelf wordt gefabriceerd, is een grote pre. De goede service en betrokkenheid van het familiebedrijf waren ook doorslaggevend voor de Belgische scheepseigenaren. In de visserij moet je altijd paraat staan. Met half werk is de visserman niet geholpen. Als er een problemen aan boord is dan laten we de visserman niet wachten en kunnen we snel handelen en behulpzaam zijn. Bij nacht en ontij”.

60-jarig bestaan
De orders afkomstig van Maaskant Shipyards, BEMA en Padmos -in combinatie met scheepswerf Hoekman- bestemd voor de zes bestelde Belgische kotters, geven veel werk maar ook erkenning waarin LUYT zich onderscheidt: lieren. “Ons bedrijf is vanouds bekend van de grote meer-trommelige luchtbediende lieren voor de visserijvloot. Succes komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je hard voor werken. In deze sector veelal niet onder eenvoudige omstandigheden. Daar bewonder ik onze medewerkers voor, die met elkaar iets moois hebben opgebouwd met dit bedrijf, ook onze oud-collega’s wil ik hierin betrekken, die met regelmaat nog even langskomen in de fabriek of op de haven om te zien wat ons vakmatig bezig houdt”, benadrukt Jacoline Luijt. “Zoveel lieren in opdracht in zo’n kort tijdsbestek is heel bijzonder en met recht de kers op de taart in een jaar dat we als bedrijf 60 jaar bestaan”.

Modernisering
Er worden nog meer nieuwbouwopdrachten verwacht in de Vlaamse visserijsector. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Reacties zijn gesloten.