Met behulp van een milieukundig duurzaam nieuw dok worden alle soorten en maten viskotters en beroepsvaartuigen drooggezet in de snelste schepenlift van Nederland.
Moderne en duurzame schepenlift
LUYT heeft in de vissershaven een eigen schepenlift (‘het dok’) in bedrijf om schepen droog te zetten voor onderhoud en reparaties aan het onderwaterschip. Wie de haven van Den Oever bezoekt, ziet meteen het imposante dok van LUYT dat schepen tot 40 meter met een gewicht van 620 ton binnen twintig minuten uit het water tilt. Daarmee kunnen vele visserijschepen bediend worden tot een maximale diepgang van 5,5 meter.
Een van de kenmerken is dat de schepen snel en eenvoudig kunnen worden droog gezet voor het uitvoeren van werkzaamheden onder de waterlijn. Klanten zijn afkomstig uit de visserijsector, de sleepvaart, binnenvaart, baggersector, kustvaart, bruine vloot en overige beroepsvaart uit binnen- en buitenland.
De huidige lift is nummer drie en sinds september 2021 operationeel, de eerste twee liftdokken waren al in de jaren ’60 gebouwd en waren iets kleiner. Met het gloednieuwe dok kan LUYT zwaardere en grotere schepen droogzetten voor vakkundig onderhoud en reparaties aan het onderwaterschip. Met het eigen dok kunnen schepen binnen twintig minuten uit het water getild worden, zodat geen kostbare tijd verloren gaat. Als een klant pech heeft, bij lekkage of bijvoorbeeld een touw in de schroef dan laat LUYT de klant niet wachten en wordt er doorgewerkt -desnoods in de avond of in het weekend- zodat de klant weer snel naar zee kan. Maar de vakmensen van LUYT schrikken ook niet terug voor een schip door midden te snijden en met enkele meters te verlengen of een deel van het schip in te korten. Beroemd zijn de knip- en scheerbeurten van LUYT waarbij de pokken van het onderwatergedeelte verwijderd worden en de romp behandeld wordt met anti-fouling.
Een dokbeurt van LUYT kan bestaan uit:
Milieu
Het nieuwe scheepsdok staat op een vaste palenconstructie met daarin een hefplatform waarop een schip wordt drooggezet na invaren. Het hefplatform wordt op vier hijspunten gehesen door vier LUYT lieren. Deze lieren worden elektrisch hydraulisch aangedreven. Een van de voordelen van deze nieuwe constructie is dat er geen afhankelijkheid meer is van het tij. Er wordt een biologisch afbreekbare hydrauliekolie toegepast. Zo zijn er meer milieutechnische verbeteringen passend bij geldende milieuregelgeving. Er wordt met zoet en plaats van zout water gespoten en afvalwater wordt niet meer op het oppervlaktewater geloosd maar via een filtersysteem op het riool.
projecten
SC-35 ‘Thor’
BM-181 ‘Lass o’Doune’
bekijk ook