Scheepsnieuwbouw

Met de ervaring in het bouwen van lieren en het plegen van onderhoud aan schepen, was voor LUYT de stap naar het bouwen van schepen niet eens zo groot. LUYT bouwt schepen op maat en levert ze turn-key. Juist omdat het bedrijf flexibel is kan zij inspelen op individuele wensen.

Viskotters

Met succes heeft het bedrijf zich toegelegd op de scheepsnieuwbouw. We richten ons op alle type viskotters tot 35 meter, zoals garnalenkotters, boomkorkotters, hekkotters en krabbenvissersvaartuigen. In de afgelopen vijf jaar zijn zeven schepen op de tekentafel ontworpen, gebouwd en tewater gelaten in Den Oever voor opdrachtgevers van Wieringen, uit Engeland, Ierland en Suriname.

Fishing Award

In 2021 heeft LUYT met de BM-100, een Engelse boomkorkotter met een lengte van 35,35 meter, een breedte van 8,70 meter en een diepte van 5,20 meter, een Fishing Award gewonnen in de verkiezing ‘new boat of the year’ in categorie new demersal boats. De Fishing Award is een erkenning voor collectieve prestaties, innovaties en successen in de commerciële visserij-industrie in Engeland en Ierland. In 2020 was LUYT met de WD-3, een nieuwe Ierse boomkorkotter, ook al genomineerd.

LUYT heeft voor deze schepen het ontwerp in eigen beheer ontwikkeld en is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering. Vanaf de eerste conceptfase wordt er transparant en nauw met de klant samengewerkt om een oplossing te bieden die aan de verwachtingen voldoet. Er is voortdurend overleg tussen partijen om een toonaangevend schip te ontwikkelen. Die samenwerking toont het vermogen van LUYT om op maat gemaakte oplossingen voor onze klanten te realiseren en in de vaart te brengen. Tevens kan worden samengewerkt met ontwerpbureaus uit binnen- en buitenland

Van viskotters tot werkschepen

LUYT is tevens zeer ervaren in het bouwen van kleinere aluminium werkschepen. Licht, sterk, onderhoudsvrij en brandwerend. Voor visserijschepen is LUYT een aantrekkelijke partner, juist omdat het bedrijf flexibel kan inspelen op individuele wensen. Het bouwen van schepen doet LUYT al sinds begin jaren ‘80. Op haar werkterrein beschikt LUYT over een ruime en moderne hal die compleet is ingericht voor het bouwen van schepen. Het ontwerp, de bouw, de inrichting en de afwerking worden volledig bij LUYT in Den Oever uitgevoerd. LUYT heeft al tientallen schepen het ruime sop laten kiezen. Van viskotters tot werkschepen zoals een peilboot voor Rijkswaterstaat, een landingsvaartuig voor de marine of een werkboot voor de vangst op kreeften.

Specialist in aluminium schepen, stuurhuizen, siermasten

LUYT is gespecialiseerd in het bouwen met aluminium, zoals:

Aluminium werkschepen

Catamarans

Werkboten

Landingsvaartuigen

Sloepen

Constructies, zoals:

Stuurhuizen

Siermasten

Een casco van aluminium is ten opzichte van polyester duurzamer, eenvoudiger te repareren en ook makkelijker aan te passen bij een nieuwe toepassing.

Aluminium heeft een betere sterkte/gewichtsverhouding dan polyester: een schip van aluminium weegt 30 tot 40 procent minder dan een polyester schip en zelfs tot 55 procent minder dan een stalen schip. Dat betekent minder gewicht en minder brandstofverbruik, meer laadvermogen en minder diepgang. Een ander voordeel is dat aluminium sterker is. Bij een botsing zal het materiaal slechts buigen of vervormen en niet scheuren zoals polyester. Uitdeuken is prima te doen en bij grotere schade kan een gedeelte uitgezaagd en vervangen worden.

Een ander groot voordeel van aluminium is dat het corrosiebestendig is. Aluminium schepen van vijf jaar oud vertonen nauwelijks of geen sporen van corrosie, zelfs niet als ze niet geconserveerd zijn. Aluminium is ook een stuk veiliger: het is niet brandbaar, in tegenstelling tot polyester.

projecten

bekijk ook

Scheepsdokkingen
Snelle droogzettingen van alle typen beroepsvaartuigen in hypermoderne schepenlift.
scheepsdokkingen
Lieren
Gerenommeerde lierspecialist in sterke en geruisloze lieren van eigen fabricaat.
Lieren